توافق بر کیفر

پایان نامه
چکیده

رشد روزافزون ارتکاب بزه و همگام با آن، نگرانی های ناشی از عدم کارآیی عدالت سنتی مبتنی بر سرکوب، همواره، قانون گذاران را بر آن داشت تا به دست آوردها و راهبرد هایی نوین چون توافق بر کیفر در زمینه ی مبارزه با بزه کاری دست یازند. با توجه به انسانی و غیر کیفری شدن شیوه های دادرسی، ذکر مبنای پذیرش توافق و محدودیت ها و آثارحاکم بر آن، از زمره مباحثی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع، مبنای جرم از حیث هدف کیفردهی و فرد ذی حق در اعمال کیفر، آثار متفاوتی را با خود به دنبال خواهد داشت. به این معنا که در جرایم حق اللهی، حفظ مصالح عمومی و پیش گیری از مفسده و در جرایم حق الناسی، جبران لطمات زیان دیده و به طور کلی، اصلاح و بازپروری مرتکب مدنظر است که این امر، گاه منجر به تغییر ماهیت کیفرها و گاه منجر به تغییر در نحوه ی رسیدگی می گردد. اما با وجود مزایایی که در این نهاد وجود دارد، نباید کرامت ذاتی فرد بزه کار و رعایت مصالح عمومی به واسطه ی غیر کیفری شدن دادرسی نادیده انگاشته شود.

منابع مشابه

توافق بر خسارت در قراردادها

الزام به پرداخت خسارت ناشی از عدم انجام تعهد امری اجتماعی و حقوقی است که جهت حفظ نظم و تعادل در جامعه واحترام به عهد و پیمان میان طرفین قرارداد برقرار شده است. زمانی که فردی متعهد به امری شد اجرای آن وظیفة قانونی‘ اجتماعی‘ اخلاقی و حتی دینی او محسوب می شود. این امر کاری پسندیده درهمه جوامع وملل بوده و تخلف از آن به عنوان نوعی خطا و عمل ضد اجتماعی تلقی میگردد. به همین منظور و برای جلوگیری از این...

متن کامل

کیفر مرتد، حکمی سیاسی

چکیده در جهان‌بینی اسلام انسان آزاد و مختار آفریده شده است. در عین حال حکم شدید ارتداد این شبهه را ایجاد کرده که اسلام طرف‌دار تحمیل عقیده است و جلوی آزادی آن را گرفته است. این تحقیق در پی آن است که اثبات کند این حکم یک حکم سیاسی است و صرفًا برای برخورد با دشمنان اسلام است که در ستیز با اسلامند و از حقوق اجتماعی مسلمانان دفاع می‌کند و هیچ‌گاه عقیده‌ای را تحمیل نکرده است. و به این مطالب پرداخته...

متن کامل

سزاگرایی در فلسفه کیفر

در خصوص فلسفۀ مجازات، دیدگاه های متعددی مطرح گردیده است که می توان آنها را در دو گروه پیامدگرا و پیشینه گرا جای داد. پیامدگرایان کیفر را تنها از جهت سودمندی آن می پذیرند. در مقابل؛ پیشینه گرایان معتقد به حسن ذاتی مجازاتند. پرکاربردترین رویکرد پیشینه گرا؛ نظریه ای موسوم به سزاگرایی است. این اندیشه قدمتی برابر با تاریخ حیات اخلاق داشته است. سزاگرایان در منطق کیفری خود بیش از آنکه به دنبال تکیه بر...

متن کامل

فلسفه تخویف و کیفر

  زین الدین اسلام پناه*     با توجه به این‌که فیلسوفان و متکلمان اسلامی واجب‌الوجود را خیر محض می‌شناسند و به خیر بودن نظام آفرینش اعتقاد راسخ دارند، این سؤال مطرح است که چرا خداوند بندگان خود را از عذاب بیم داده است و چرا گنهکاران را در آخرت، کیفر می‌دهد. آیا تخویف و کیفر با خیر بودن نظام هستی و خیّر بودن آفریدگار سازگار است؟ از آن‌جا که سؤا...

متن کامل

فلسفه تخویف و کیفر

   با توجه به اینکه فیلسوفان و متکلمان اسلامی واجب الوجود را خیر محض می‌شناسند و به خیر بودن نظام آفرینش اعتقاد راسخ دارند، این سوال مطرح است که چرا خداوند بندگان خود را عذاب بیم داده است و چرا گنهکاران را در آخرت، کیفر می‌دهد؟ آیا تخویف و کیفر با خیر بودن نظام هستی و خیر بودن آفریدگار سازگار است؟ از آنجا که سوالهای فوق، دغدغه‌ همگانی است، این نوشتار به تبیین راه حلهای مختلفی که از سوی فلاسفه ...

متن کامل

ضریب توافق

This article has no abstract.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده حقوق و علوم سیاسی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023